Lagom är bäst

DSC_0927

Köttdieter – släng er i väggen! Även om LCHF-dieten börjar passera bäst-före-datum så sörplas det fortfarande proteinshakes, äts kött och köps proteinberikad pasta, yoghurt och annat som aldrig förr. Protein har länge marknadsförts som ett hälsosammare alternativ till kolhydrater p g a dess mättande och uppbyggande effekt. Hursomhelst, nu visar en ny amerikansk studie att medelålders män som äter mycket protein från djurriket, dvs. kött, fisk, ägg och mejeriprodukter, ökar risken att dö i förtid.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/proteinrik-kost-bra-bara-for-dem-over-65/

Att vi behöver oändliga mängder protein för att gå ner i vikt eller bygga muskler är ett påfund som anammats av hälso-, livsmedels- och träningsindustrin, utan särskilt mycket vetenskaplig förankring. Visst, protein behövs och det fyller en livsviktig funktion i kroppen. Men vi behöver inte så mycket. När vi äter mer protein än vi behöver så omsätts överskottet till energi, och fyller då samma funktion i kroppen som kolhydrater. Ett rimligt dagsbehov av protein är enligt forskarna Ca 0.8 g protein per kg kroppsvikt. Detta innebär att en person som väger 70 kg behöver 56 g protein per dag. Detta omvandlat i mat motsvarar 1 st Big Mac eller 1,5 st kycklingfilé, vilket många idag klämmer in i enbart lunchen. Och sedan blir det ofta även en tallrik yoghurt och en skinkmacka till frukost samt ytterligare en köttmåltid till middag. En vanlig balndkostätare får i sig sitt dagsbehov av protein flera gånger om, och det är svårt att inte komma upp i dagsbehovet, -även om du inte äter kött.
Protein från växtriket däremot, t.ex. baljväxter, sojaprodukter, tofu, nötter och frön, innehåller massor av fibrer, vitaminer, mineraler och har dessutom en skyddande effekt mot flera typer av cancer. Jag tror ni börjar märka vart mitt resonemang leder. Man behöver inte bli vegetarian. Men genom att byta ut några köttmåltider i veckan mot köttfria måltider så gör du både miljön och din egen hälsa en stor tjänst.

Här kommer ett recept på underbara och lagom proteinrika hirsbiffar.

Underbara hirsbiffar

  • 700g potatis, rå finriven
  • 200g hirs
  • 1/2 st purjolök, strimlad
  • 1 dl potatismjöl
  • 2 msk olja

Kryddor efter behag ( T ex. basilika, persilja, oregano, färsk chili, vitlök) Salt, peppar Finriv potatis, hirs och purjolök. Mosa till en färs, (tillsätt potatismjöl om färsen är för lös.) Forma till biffar och stek dem gyllenbruna. Servera med en god sallad.

 

Det här inlägget är publicerat i Kött, Tips och inspiration. Bokmärk permalänk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>